zaterdag 5 mei 2012

Expo d’O, een sprekende verzameling


Een origineel initiatief van het OCMW Antwerpen! Door middel van een sociaal-artistiek project krijgen hun klanten de mogelijkheid om naar buiten te treden met hun werken. Hierdoor worden ontmoetingen, sociale beleving en erkenning in de hand gewerkt. De sociale effecten laten niet op zich wachten.
  
Evenveel stijlen als artiesten
In Het Pand, kunstgalerij in de Wolstraat te Antwerpen, heerst een gezellige drukte.  De artiesten zijn snel herkenbaar aan hun blik die verwachting uitstraalt. Ze zijn omringd door kennissen en worden aangeklampt door belangstellenden. De bezoekers laveren doorheen het pand en gaan gesprekken aan.

Yaqeen Aldulaimy Ahma
is afkomstig uit Baghdad-Irak, en woont sinds 2008 in België. Ze werkt in het dagelijkse leven in een museum. Ze genoot geen academische opleiding maar volgde gedurende een jaar ceramiek in Baghdad. De sculpturen die in haar schilderijen vorm krijgen vinden hun oorsprong in haar belangstelling voor ceramiek. Waarom schilderen?  Voornamelijk uit praktische overweging: het vraagt relatief weinig investering. Haar eerste expositie dateert van 2001. De meeste van haar werken zijn geïnspireerd op relaties tussen twee of meerdere mensen, landen, culturen, kleuren, …


Wilson Kihori 
is afkomstig uit Kenia. Op zijn achtste levensjaar maakte hij zijn eerste schilderij. Op school werd hij door een leraar aangemoedigd en later stapte hij in het kunstonderwijs.  In Kenia genoot hij een ruime bekendheid en was meermaals te zien op TV.
Sinds 2008 leeft Wilson in België en werkt als Web-designer. Naast zijn baan is hij steeds druk in de weer met creatieve activiteiten, want kunst is zijn echte passie. Hij trok ook naar Rotterdam om er een artistieke cursus te volgen. Sindsdien experimenteert hij met pastel en met een combinatie van pastel en olie op zwart canvas die hij speciaal uit Kenia importeert.  Het effect dat hij met dit materiaal wil bereiken is het licht weghalen uit het schilderij. Hij wil zich verder bekwamen in moderne kunst, pointillisme en aquarel. Hij leeft ook zijn creativiteit uit met het schilderen van huizen en met binnenhuisinrichting.  Dit laatste blijkt ook een geschikt middel om schilderijen aan de man te brengen.
Daif Preshini
belandde in België als politiek vluchteling uit Aleppo - Syrië, op 10 juni 2009. Niettegenstaande zijn snelle erkenning als politiek vluchteling, werd hij door de tijd die hij in een hotel en het klein kasteeltje te Brussel doorbracht, in afwachting van zijn procedure, zeer sterk getekend. In die periode zocht hij naar een bezigheid die hem kon verstrooien en zijn gedachten afleiden van de situatie waarin hij was beland. Bij het OCMW hadden ze oor naar zijn vraag en hij kreeg tekenmateriaal ter beschikking. Uiteindelijk, geeft hij ietwat verlegen toe, stond hij zelf perplex van de werken die hij had gecreëerd. Hij was er zich nooit van bewust geweest dat hij over talenten beschikte om te tekenen, te schilderen, …  Hij raakte in de ban van deze manier om zich creatief te uiten.  Op initiatief van Blue Key Identity werkte hij ook mee aan een theaterstuk, samen met een lotgenoot uit Congo, over hoe ze in België waren beland en erwerd een ontmoeting met hun familie en vrienden op een artistieke manier tot leven gebracht.



Preshini heeft al een lange weg afgelegd.  Hij werkt nu als network engineer. Naast taaltraining Nederlands wil hij nu investeren in de nodige opleidingen om een eigen zaak te kunnen opstarten.

Andere exposanten
Andere exposanten op Expo d’O zijn o.m. Geghetsik Hakobyan, Levon Tatevosyan, Omaira Campos Linares en Kevin De Meulenaere.





Competenties in de kijker stellen
Leen Verbist, voorzitter van het OCMW te Antwerpen, wijst er in haar openingsrede op dat armoedebestrijding zich niet beperkt tot financiële hulpverlening, maar dat armoede een geheel is van elementen. Het OCMW van Antwerpen vindt het heel belangrijk om in te zetten op de bestrijding van al deze vormen. Door initiatieven zoals dit project wordt aangetoond dat OCMW-klanten best over heel wat competenties beschikken. Door hen de kans te geven naar buiten te treden met die competenties, wordt een positief sociaal effect gecreëerd. 

1 opmerking: