vrijdag 20 april 2012

Thespikon stelt voor "Dingen Vallen"


Jongerenatelier Thespikon van het Sint-Pieterscollege Leuven stelt op 5 mei tijdens de Week van de Amateurkunsten in Leuven een fragment uit de eigengemaakte voorstelling "Dingen vallen" voor.
Regisseurs zijn Bram Kelchtermans en Carl von Winckelmann.
Een groep jongeren zit na een traumatiserende gebeurtenis opgesloten in de sportzaal van de school. Hoe gaan ze om met de buitenwereld, wat er gebeurde en ... met elkaar?

De voorstelling werd reeds op de planken gebracht op vrijdag 2 maart en zaterdag 3 maart in Cultuurcentrum 30 CC.
Ik woonde de laatste repetities bij en ging al naar de voorstelling kijken. Ik was verrast door zoveel  enthousiasme, inzet en ernst, zowel inhoudelijk als wat acteerprestaties betreft. 


Repetities
Een volledig jaar hebben de jongeren geschreven aan de voorstelling, gerepeteerd, bijgeschaafd tot dit resultaat, dat mag gezien worden.  Ik mocht de laatste repetities in de turnzaal van het Sint-Pieterscollege bijwonen. Drukte en getetter in de pauzes, bittere ernst tijdens het repeteren. Jongeren regisseren is niet vanzelfsprekend. Maar de regisseurs Bram Kelchtermans en Carl von Winckelmann verloren nooit hun kalmte en hun concentratie. 


De regisseurs
Carl studeerde theaterregie aan het RITS in Brussel. Hij regisseert af en toe voorstellingen van Fabuleus in Leuven. Vanaf de zomer regisseert hij Othello bij Fabuleus.
Bram studeert aan de toneelacademie van Maastricht.
Beiden zijn al jaren vaste waarden in de organisatie Koning Kevin Vzw, Carl als inhoudelijk medewerker en Bram als instructeur en beleidsvrijwilliger.
Ook houden ze zich bezig met kleinere theatrale projecten. Zo wagen ze zich momenteel aan "De Dwergen van Harold Pinter". Een datum voor een première is er nog niet, maar ze hopen op dit najaar. 

Waarom ze graag met jongeren werken? Werken met jongeren geeft een meerwaarde aan een productie, die bovendien steeds mag gezien worden. Beide regisseurs engageren zich om de  jongeren een fantastische ervaring mee te geven die ze nooit op de schoolbanken meekrijgen.  Ze vinden het fantastisch de jongeren te zien open bloeien.

Jongerenatelier Thespikon
Hoe kwam de toneelgroep tot stand?
Om leerlingen aan te trekken hanteerden de regisseurs twee criteria: "Heb je zin?" en "Heb je tijd?".
Deelnemers moesten zich engageren om alle repetities bij te wonen, twee keer per week twee uren. Er waren geen audities. Ieder jaar gaan er nieuwe regisseurs aan het werk, met een overwegend nieuwe groep leerlingen, want er zijn ook leerlingen die ieder jaar terugkomen.

“Eigengemaakte” voorstelling 
Hoe ging dit in zijn werk? 

Het uitgangspunt was: de wereld vergaat, er heerst een gigantische Apocalyps, het jaaroverzicht wordt overlopen op één dag, 25 scholieren schuilen samen in een turnzaal.
 Tijdens de eerste repetitie legden de regisseurs dit aan de groep uit. Ze lieten wat beelden en filmpjes zien om duidelijk te maken wat ze bedoelden. Daarna genereerden de jongeren gedurende ongeveer drie maanden materiaal door middel van improvisaties waarbij zij zich in een turnzaal bevonden en ze bepaalde situaties of opdrachten meekregen, of door middel van schrijfopdrachten.
Zoals “schrijf een dialoogje van 20 regels over je grootste schrik en over welke sms je zou van buiten leren als je gsm uitvalt” of  “schrijf een monoloog van tien regels over iemand die zwanger is in de groep” of  “schrijf een speech over hoe jij de wereld zou veranderen als je hier uit zou komen.”. Dan maakten de regisseurs in december een puzzel van een selectie van het materiaal, aangevuld met een aantal scenes en teksten die nog in hun hoofden zaten. Vanaf januari zijn ze dan begonnen met het repeteren van de voorstelling. Begin maart stond het resultaat op de planken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten